No och jag

No och jag av Delphine de Vigan



Bokens handling
En tonårsdröm konfronteras med verkligheten.
Lou Bertignac - en överintelligent tjej på 13 år - är minst, yngst och bäst i klassen. Hon är enda barnet i en familj med en deprimerad mamma och en vanmäktig pappa. Hon tänker ut olika teorier för att tämja världen och är hemligt kär i Lucas, som är längst, sämst och coolast i klassen. " Är vi så små, så oändligt små, att vi inget förmår?"
När hon förbereder ett föredrag som hon tvingas hålla inför klassen väljer hon på måfå att prata om uteliggare. På Gare d´Austerlitz träffar hon No, en artonårig, hemlös tjej som låter sig intervjuas inför föredraget. Men det går längre än så, de blir vänner och vänskapen vänder upp och ner på Lous tillvaro. Hon beslutar sig för att försöka rädda No och ge henne ett hem och en familj.

Delphine de Vigan är en fransk författare.

Jag lånade boken på biblioteket och den fanns under Hce men det står att den är för unga vuxna, vilken ålder det nu kan vara.
Boken var inte så speciellt bra, fast jag tycker om att läsa om dom som är hemlösa. Fast Lou tog hand om No på ett speciellt sätt pch gjorde en bra gärning så fastnade inte denna bok hos mig. Trodde att den skulle vara bättre. Lite konstigt slut, jag ville veta hur det gick för No, men det fick man inte reda på.

Boken får + + + helt okej men inget mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0