Skriv på!

Skriv på ! av Elizabeth George



En hanbok i skrivandets konst

Baksides text:
Första dagen på mina skrivarkurser brukar jag säga till deltagarna:  Ni kommer att få era böcker utgivna om ni uppfyller tre kriterier: talang, passion och disciplin.

I Skriv på! får alla med författarambitioner lära sig hur man bygger upp en roman från grunden. Elizabeth George visar hur man går tillväga när man gör en detaljerad plan för en bok och ger praktiska råd om de olika momenten i skrivprocessen, hur man stegvis lägger upp boken, vad man ska tänka på när man bygger upp intrigen, vilka perspektiv man kan använda och hur gestalterna får liv och blod. Generöst delar hon med sig av sitt kunnande och beskriver hur hon själv brukar gå tillväga när hon planerar scenerna, skapar personernas karaktärer, bestämmer miljön och hur noggrann hon är med detaljerna för att skapa trovärdighet.
Som exempel använder hon sig George inte bara av utdrag ur sina egna utan också andras välkända författares verk., bl.a E.M Forster, John Irwing, Toni Morrison, Stephen King, Ernest Hemmingway och Alice Hoffman.

"Jag önskar att det vore lättare, men det är aldrig lätt. Belöningen kommer mening för meninge. Belöningen kommer i form av inspiration när man minst förväntar sig den. Belöningen kommer i skapandet av gestalter som lever och andas och känns alldeles verkliga. Men vilken ansträngning det krävs för att få dennna belöning! Jag kunde aldrig föreställa mig att det skull vara så krävande."


Denna bok har jag verkligen haft användning för i mitt skrivande. Man blir verkligen inspirerad av att skriva och ta del av hennes råd. Man får bra tips på hur man lägger upp sitt skrivande och romanens upplägg på ett bra sätt.

Jag kan nog påstå att det är ett krävande jobb att vara en författare, inte tro att man måste ha inspiration att skriva varje dag, man måste skriva varje dag, vare sig man har inspriation eller inte.
Så du som har författarplaner låna eller köp denna bok. Ett måste.

Boken får 5 av 5 poäng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0